מדצי"ם: מדריכים צעירים לפיזיקה

>רקע  >יעדים ומטרות  >אוכלוסיית היעד  >פעילויות הפרוייקט  >ראש הפרוייקט  >תמונות

לחצו כאן למעבר לאתר החינוכית על מנת לצפות בראיון עם יוזם התוכנית ועם מד"צית מקסימה שהתראיינו בתוכנית ששודרה בתאריך 02/03/2010, בדקה ה-29 של התוכנית.


רקע
המשאב החשוב ביותר בישראל הוא המשאב האנושי. חלק מתלמידי הפיזיקה מהווה את התשתית המדעית וההנדסית של מדינת ישראל.
רשת אורט החליטה להענות לאתגר של הגדלת מספר התלמידים הלומדים מדע ברמה מוגברת, וזאת בעזרת פרוייקט המד"צים בפיסיקה שנהגה על ידי האחראים על הוראת הפיזיקה באורט.
פרוייקט המד"צים בפיזיקה החל לפעול בתשס"א, כפיילוט בחמישה בתי ספר של אורט,
ובתשס"ו הפרוייקט פועל ב-20 בתי ספר ברחבי הארץ.
 
יעדים ומטרות
מטרת העל של הפרוייקט היא להגדיל את מספר התלמידים הלומדים פיזיקה מוגברת. לצד מטרת העל חבויה מטרה נוספת של שינוי התדמית של המקצוע המצטייר בעיני התלמידים כקשה, יבש ומשעמם. איך עושים זאת? על ידי לימוד הפיזיקה דרך נושאים שמעניינים את הנוער היום כמו: פיזיקה בלונה פארק, אסטרונומיה, משחקים בפיזיקה, אור וקרינה, פיזיקה מחשמלת ופיזיקה של הצעצועים. אלה חלק מהנושאים שנבחרו לחוגים השנה. הלימוד נעשה בדרך חוויתית ומהנה, הכוללת ביצוע של הרבה מאוד ניסויים והתנסויות. למשל: הידעתם כמה פיזיקה אפשר ללמוד מסנפלינג, ממעבר על גשר חבלים, משמירה על שיווי משקל קבוצתי על נדנדה, מטיפוס על קיר ושאר פעילויות, תוך כדי ביצוען וההנאה מהן. כך המושגים הפיזיקליים כמו כוחות, וקטורים, שיווי משקל ועוד מקבלים פתאום משמעות ומובנים יותר.
 
אוכלוסיית היעד
המד"צים (מדריכים צעירים) לפיזיקה הם תלמידי כיתות יא' הלומדים פיזיקה מוגברת שהביעו רצונם להיות מד"צים. תלמידים אלו משמשים כמדריכים צעירים לתלמידי כיתות ט' בבתי הספר שלהם.
 
פעילויות הפרוייקט
במסגרת הפרוייקט מפעילים המד"צים חוג לפיזיקה שמתקיים בבית ספרם אחרי שעות הלימודים במשך שעתיים, אחת לשבוע.
הפרוייקט מכשיר את המד"צים בנושאים הפיזיקליים של החוגים ובמיומנויות הנחייה. ההכשרה מתבצעת בימים מרוכזים במחנות נוער- שלושה ימים בחופש הגדול  ויומיים בסוכות, הכוללים גם פעילות חברתית בערבים, ומפגשים חדשיים לאורך השנה.
 
המד"צים שיווקו את החוג לתלמידי כיתות ט', והם אחראים להפעלתו ללא ליווי של מורה. כפי שנכתב קודם נבחרו ארבעה נושאים אטרקטיביים לחוגים בפיזיקה: אור וקרינה, משחקים בפיזיקה, אסטרונומיה ופיזיקה מחשמלת. החומרים לחוגים פותחו במיוחד עבורם והם עשירים בניסויים והתנסויות ומעבירים את הנושאים בצורה חוויתית ומהנה.
בכל בית ספר נבחר ע"י ההנהלה מורה מוביל שאחראי על הפעלת הפרוייקט בביה"ס, בעיקר בהיבטים של גיבוש קבוצת המד"צים, לוגיסטיקה ואדמיניסטרציה.
 
את הפרוייקט מלווה ועדת היגוי בה חברים  האחראים על הפיזיקה ברשת עמל ובמשרד החינוך וכן נציגי חברת החשמל. המפמ"ר, ד"ר דוד סלע, שותף ומעורב בכל תהליכי הפרוייקט.
 
ראוי לציין את ההתמדה של המד"צים ואת הרצון להשקיע כל כך הרבה מזמנם הפנוי הכל כך מועט, בשנת בגרויות בלימוד פיזיקה ובהעברת החוגים, תוך רצון, הנאה וסיפוק. כן ראוי לציין את התמדת החניכים בחוג פיזיקה מעבר לשעות הלימוד והנאתם המרובה.
 
ביטוי לחשיבות ולרצינות של הפרוייקט ולמידת ההשקעה של המד"צים בו היא ההכרה בפעילות המד"צים כשוות ערך ליחידת בגרות. 
 
 
ראש הפרוייקט
סמדר אור, דרך הטייסים 28 ת"א, טלפון 377/ 6301331, פקס 6301338, smaor@ort.org.il שותפים בהובלת הפרוייקט ברשת אורט- מנהל הוראת הפיסיקה מר רן סופר, וראש המכון להשבחת ההוראה ד"ר מאיר פרשטמן.

 תמונות
לחצו על התמונה כדי לצפות בה בהגדלה