ראיון עם לירז צרפתי
7/12/2011

לירז צרפתי הוא סטודנט לפיזיקה באוניברסיטה הפתוחה. לירז משתתף קבוע ופעיל בפורומים השונים, מייעץ לתלמידים מתלבטים, שואל ועונה על שאלות. הכירו אותו בכתבה הבאה.

 

רצינו להכיר טוב יותר את לירז, ולשם כך ערכנו איתו את הראיון הבא:

שם: לירז צרפתי
גיל: 23
מקום לימוד: האוניברסיטה הפתוחה
שנה: א'
בי"ס תיכון בו למדתי: גימנסיה גן נחום ראשון-לציון
שם המורה לפיזיקה בתיכון: פינחס וולמן

 

מה משיעורי הפיזיקה בתיכון זכור לך במיוחד?

זכור לי במיוחד מלימודי המכניקה שהציגו לנו את השאלה עם הסוס והעגלה:

http://www.batesville.k12.in.us/physics/phynet/mechanics/newton3/HorseAndCart.html

כמובן שבכיתה הציגו לנו אותה בעברית ולא באנגלית בעיקרון אני מניח שזו שאלה מאוד ידועה שמדברת על סוס שלא רוצה למשוך את העגלה כי לפי טענתו (של הסוס...)לפי החוק השלישי של ניוטון לכל כוח פעולה יש כוח תגובה בכיוון הפוך ובגודל שווה לכן למה הוא צריך להתאמץ להזיז את העגלה, הרי היא לא תזוז. זאת משום שאם הוא יפעיל כוח להזיז את העגלה היא תפעיל כוח נגדי באותו הגודל וכך היא תישאר במקום ולא תזוז.

זכור לי גם מלימודי החשמל ומגנטיות שהדגימו לי ששדה אלקטרומגנטי מתאפס בתוך מוליך סגור (כמו מעלית) המורה לקח את אחד הטלפונים הסלולאריים של התלמידים כאשר הוא מצלצל אליו והכניס אותו לתוך עיגול מתכת ברגע שהטלפון נכנס לשם הוא הפסיק לצלצל.

וזכור לי גם מלימודי קרינה וחומר במעבדה ניסוי בהתאבכות ועקיפה.

אציין כי יש לי בבית מנסרה שקיבלתי מתנה מחבר שלי ליום ההולדת לפני הרבה שנים והיא "מייצרת" קשת.

 

מדוע בחרת ללמוד פיזיקה באוניברסיטה?

ההורים שלי נורא רצו ש"אעשה משהו עם עצמי" לכן נרשמתי לאוניברסיטה הפתוחה. בחרתי בלימודי הפיזיקה כיוון שרציתי ללמוד משהו מעניין וחדש לאחר שכבר למדתי אלקטרוניקה במסגרת צבאית, ואני יודע מלימודי התיכון שלימודי פיזיקה נורא מפתחים את החשיבה ואת ידיעת העולם שסובב אותנו.
אני מרוצה שבחרתי ללמוד פיזיקה באוניברסיטה. זה נותן לי עיסוק והעשרת ידע ומעביר את הזמן בכיף.

 

איזה נושא מהנושאים שלמדת עד כה (בתיכון או באוניברסיטה) אהבת ביותר?

דווקא יש נושא שאני זוכר מהמכללה בלימודי ההנדסאי אלקטרוניקה שלי והוא תקשורת תאית ותקשורת בסיבים אופטיים במקצוע מערכות תקשורת ב', שזה לאו דווקא נושא מהתיכון או מהאוניברסיטה אבל הכול בלימודי האלקטרוניקה מתקשר לפיזיקה.

לימודי הפיזיקה התיכוניים ממש עזרו לי כיוון שבסיבים אופטיים בתחילה לומדים על גלי אור וזה חומר שכבר למדתי בתיכון כמו שבירה, החזרה,זווית קריטית, חוק סנל והחזרה של אור.

בלימודים על תקשורת תאית למדנו על רשת GSMורשת CDMA. אלו הרשתות שחברות הסלולר בישראל משתמשות בהם, וזה מאוד מעניין ללמוד איך אפשר להעביר את כרטיס הSIMממכשיר למכשיר ואיך הוא פועל.

זה גם מאוד מעניין ללמוד את היישומים בעולם האלקטרוניקה המעשי של עקרונות פיזיקליים.

למי שמתעניין יש ספרים בנושאים של האוניברסיטה הפתוחה:

"סיבים ותקשורת אופטית", ה. , זנגר . ס זנגר, מטח ובית  - הספר לטכנולוגיה של האוניברסיטה הפתוחה. 

"רשתות תאיות  - טכנולוגיות ושרותים"  , ע. וינד, מטח ובית  - הספר לטכנולוגיה של האוניברסיטה הפתוחה. 

באוניברסיטה לקחתי עד כה את הקורס "יסודות הפיזיקה" (קורס שמכיל את הקורסים יסודות הפיסיקה א' וב'), כך שכל הנושאים שאני לומד הם כל הנושאים שלומדים ב-5 יח"ל לימוד בתיכון, כולל החומר שהיה בתוכנית הלימודים הישנה (בסמסטר אחד!-זה קורס מאוד דחוס אבל כבר אני מכיר את רוב החומר).

בעבר היו גם דיונים באל"פ על תורת היחסות. ד"ר דוד זינגר הציע לי לקחת קורס באוניברסיטה הפתוחה כדי להעשיר את החומר. לכן, אני מציע את אותה הצעה לכל מי שרוצה להעשיר את החומר שלו ויש לו זמן - אולי לפני גיוס - לקחת קורס ולהעשיר את הידע. הקורס נקרא יסודות הפיזיקה ב' וזה הפרק האחרון בקורס תורת היחסות.

ולמי שאין ממון או זמן -  לא חייבים גם לקחת קורס כי יש ספרים ללימוד עצמי. הספר נקרא:

"תורת היחסות", יורם קירש, 20114 האוניברסיטה הפתוחה.

אני מאוד אוהב לראות איך הפיתוחים המתמטיים של תורת היחסות הופכים במקרים פרטיים של מהירויות נמוכות לאותן משוואות של פיזיקה קלאסית.

 

האם אתה רואה את עצמך עוסק בפיזיקה בעתיד? אם כן, במה?

אם אני רואה את עצמי עוסק בפיזיקה בעתיד אני מאחל לעצמי להיות חוקר במכון וויצמן למדע. אולי לעסוק במחקר בתחום ההוראה, אולי במחלקה להוראת המדעים.

אם לא אעסוק בפיזיקה בעתיד, אני מניח שאעסוק במקצוע שכבר יש לי שהוא אלקטרוניקה, כך שניתן לומר שאעסוק בפיסיקה מצדדים משיקיים אחרים.

אולי אהיה מורה תיכון לפיזיקה או שאתנדב בתוכניות ללימודים כדי לעזור לאוכלוסיות חלשות להצליח בלימודי הפיזיקה.

העולם שלנו מאוד דינמי ואין לדעת לאן הדברים יתפתחו. בינתיים אני רק סטודנט שמקווה להצליח בהצטיינות בתואר שלו.

 

אתה מאד פעיל בפורומים של אלפ, ספר לנו כיצד הגעת לכך? כמה זמן בערך אתה מקדיש לכך?

אני חושב שהכול התחיל בשנת 2005, שנת הפיזיקה. בתחילת שנת הלימודים לא היה אתר לתלמידי פיזיקה. היה רק אתר מורי הפיזיקה הישן. הייתי גולש שם ומסתכל בדיונים של מורי הפיזיקה (כיום זה כמובן לא אפשרי כי הפורומים באתר החדש של מורי הפיזיקה פתוחים רק למשתמשים רשומים). אני חושב שבאחד הימים פשוט פרסמו באתר המורים על אתר חדש אתר לתלמידי פיזיקה, אז דרך זה נכנסתי לאתר וכך הגעתי לשם.

איך הגעתי להיות מאוד פעיל בפורומים? זה פשוט עניין של התמדה. כשהייתי תלמיד תיכון כל שאלה שלא הייתי מבין הייתי סורק לאתר והייתי מקבל תשובות מצוינות ועוזרות.

בזמנו הייתה פינה של ד"ר יניב חפץ של חידת אתגר, אז היה מקרה שהייתי מנסה בבית לשחזר את הניסוי שהוצג בסרטון כדי לקבל את תוצאות הניסוי זה משהו מאוד חיובי שהיה באתר וגרם לי להיות פעיל.

בנוסף גם שמחתי שמחברי ספרים כמו עדי רוזן עונים באתר לכן באחד מאותם ימים פניתי לד"ר דוד זינגר כדי שגם הוא יענה לאנשים ששואלים שאלות מהספר שלו והוא כמובן ענה.

הייתי מאוד מרוצה שהנה הקימו אתר לתלמידי פיזיקה ולרוב השאלות של תלמידי הפיזיקה מספרי הפיזיקה יש תשובה הישר ממחברי הספר.

חיפשתי גם את יורם אשל אבל לא הצלחתי למצוא אותו.

חשוב לציין, למען ההגינות, שבזמנו לא היו ספרים של דני עובדיה, משה פרידמן, משה גלבמן ויגאל גלילי (מקווה שלא שכחתי אף מחבר). לכן לא חיפשתי אחריהם שיגיבו לאתר, אבל אם הם קוראים את זה אני מקווה שהם יסכימו גם לקחת חלק פעיל באתר ולענות לתלמידים ששואלים שאלות מהספרים שלהם.

כל זאת הייתה בתקופת התיכון. לאחרונה, כאמור,  נרשמתי גם ללימודי פיזיקה באוניברסיטה הפתוחה והקורס הראשון שלקחתי בפיזיקה הוא יסודות הפיזיקה, שמכיל את כל החומר של הבגרות, כולל חומר שהיה בתוכנית הלימודים הישנה -  מכניקה של גוף קשיח ומעגלי זרם חילופין. חזרתי לאלפ ונהניתי מאוד מהדיונים בו, אז התחלתי להגיב וגם לענות על שאלות. כיוון שהחומר שאני לומד עכשיו חופף לכל חומר הלימוד של 5 יח"ל פיזיקה אני יכול לשאול שאלות ולקבל תשובות וכך עשיתי וכן קיבלתי.

בצבא עברתי קורס הדרכה לכן הקטע של לעזור בפתרון שאלות מאוד נעים לי.

הCASIOשלי (מחשבון מדעי של חברת CASIO) נמצא תמיד פתוח ליד השולחן לכל מקרה שצריך.

אני כרגע לא עובד אלא רק לומד כך שאפשר לומר שאת רוב היום – כאשר אינני לומד - אני מקדיש לרענון דף מספר 223 באלפ (עמוד ראשי שמראה את כל הפורומים) כדי למצוא הודעות חדשות באתר.

 

האם אתה חושב שאלפ יכול לתרום גם לסטודנטים לפיזיקה ולא רק לתלמידי תיכון?

כן,אלפ יכול לתרום לכלל אוכלוסיית הסטודנטים להנדסה לעבור את המכינות באוניברסיטאות השונות, ולסטודנטים בפיזיקה יכול להיות מקור מעשיר בידע על עולם הפיזיקה ומקום טוב לתרגול החומר שחופף בתיכון ובאוניברסיטה.

התחלתי את לימודי הפיזיקה באוניברסיטה באופן עצמאי כי הספרים שניתן ללמוד מהם לבד נשלחו אלי כבר ועד כה אלפ יכל לעזור לי. אני מקווה שגם בהמשך הלימודים אלפ יוכל לתרום לי ולעזור לי.

 

האם יש לך "מסר" לתלמידי תיכון הבוחרים ללמוד פיזיקה?

כן,ראשית אני רוצה לברך אתכם על שבחרתם בלימודי הפיזיקה בתיכון, אין מקצוע שיעזור לכם בלימודיכם האקדמאים יותר מאשר פיזיקה (ולכן לכל אוניברסיטה יש מכינה בפיזיקה למקצועות מסוימים מכובדים,ניתן לומר).

אם אתם קוראים שורות אלו אתם כנראה כבר מכירים את אל"פ, אז אני קורא לכם להזמין גם חברים נוספים לגלוש באל"פ לשאול שאלות ולהעשיר את הידע בפיזיקה.

יחד תוכלו ליצור לעצמכם קהילת לימודים מהנה שתתרום לכם להצלחה במקצוע באופן הכי כיפי ופשוט שאפשר.